Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS <p><span style="font-weight: 400;">The </span><span style="text-decoration: underline;"><strong><em>Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences </em></strong></span><span style="font-weight: 400;">is an annual double blind peer-reviewed academic journal published by King Abdulaziz University Scientific Publishing Centre. </span></p> <p><span style="font-weight: 400;">Analysis and assessment of </span><span style="font-weight: 400;">contemporaneous </span><span style="font-weight: 400;">and historic Urban &amp; Regional development and management is the focus of the Journal that is resulting from spatial planning policies and architectural design, while submitting problem solving solutions to enrich planning and design amalgamating geospatial and other advanced spatial and non-spatial data visualization technologies. </span></p> <p><span style="font-weight: 400;">By disseminating the new findings from recent research, Journal proffers a podium of debate on urban and regional planning, architecture, landscape architecture, geomatics and other interdisciplinary fields of scientific knowledge. </span></p> <p> </p> <p><strong>Print ISSN: </strong>1658-1598</p> <p><strong>eISSN:</strong> 1658-4309</p> <p><strong>Frequency: </strong> May </p> <p><strong>Language:</strong> English - Arabic</p> en-US amurad@kau.edu.sa (Prof. Abdulkader Ali Murad) amurad@kau.edu.sa (.) Thu, 30 May 2024 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.7 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 التحليل المكاني للعواصف الغبارية ومخاطرها على حركة النقل في الطرق بالمملكة العربية السعودية باستخدام الاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافية https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1419 <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">العواصف الغبارية كوارث طبيعية لها تأثير خطير على مختلف جوانب الحياة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">كانخفاض الرؤية وإعاقة قطاع النقل، وتترسب الجزيئات الأكبر حجمًا من الغبار في الجهاز</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">التنفسي العلوي (البلعوم، والقصبة الهوائية)، بينما يمكن أن تدخل الجزيئات الأصغر إلى أنسجة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الرئة العميقة، ويمكن أن تسبب الخصائص الفيزيائية والبيولوجية والكيميائية لهذه الجسيمات</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">اضطرابات في صحة الجسم، بالإضافة إلى الجهاز التنفسي، ويلحق الغبار ضررًا بأنظمة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الجسم، كالجهاز الدماغي، والقلب والأوعية الدموية، والجلد، والدم، والجهاز المناعي. وتحدث</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">العواصف الغبارية في المناطق ذات المناخ الجاف، حيث يقل متوسط هطول الأمطار السنوي</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">عن 100 ملم، وتتشكل عندما تهب رياح قوية على الأسطح المغطاة بالتربة الرخوة والرمال</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الجافة وتفتقر إلى الغطاء النباتي. وتقع المملكة بنقطة ساخنة عالمية لنشاط الغبار، حيث يبدأ</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">نشاط العواصف الغبارية أوائل الربيع ويصل ذروته خلال الصيف، بسبب ظروف الجفاف</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الشديد ومدته، والرياح الشمالية المعروفة محليًا برياح الشمال، والتصحر والأنشطة البشرية.</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">وتؤثر العواصف الترابية على مختلف جوانب حياة الإنسان، حيث تؤثر الجزيئات الموجودة في</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">العواصف الترابية على الظروف الجوية، من خلال زيادة تغيير توازن إشعاع الأرض، بسبب</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">امتصاص وتشتت الأشعة القصيرة والطويلة الموجة، مما يؤثر على درجات حرارة الهواء،</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">ويسبب أضرارًا على النظم البيئية، والإنتاج الزراعي، ويؤثر الغبار على الخصائص الفيزيائية</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">والميكروفيزيائية للسحب، مما يؤثر على كفاءة هطول الأمطار، ويقلل من حموضة التربة، مما</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">يؤدي إلى خسائر اقتصادية. وتهدف الدراسة لتحليل أهم أحداث العواصف الغبارية بالمملكة،</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">وكشف تأثيراتها على الرؤية الأفقية، ومخاطرها على النقل بالطرق، ولتحقيق ذلك اُتبعت</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">منهجية تدرجت من مراجعة الأدبيات لرصد أهم العواصف الغبارية ومعرفة منهجياتها</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">وبياناتها، وبالتالي جمعت بيانات الجسيمات الدقيقة لإحدى عشرة عاصفة بين عامي 2000 -</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">2022 للقمر الصناعي (MERRA 2)، والحصول على طبقة (Shapfile) للطرق. وتمت تهيئة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">البيانات لتكون مناسبة لاشتقاق طبقات الغبار لتحديد مستوى الرؤية، وبالتالي تمت نمذجة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">مخاطر العواصف مجتمعة، وتقييم مخاطرها على النقل بالطرق، واستخدمت الدراسة طريقة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">التحليل الهرمي لتحديد أهمية كل عاصفة، وصولا لجبر طبقات مستويات الرؤية في (GIS)،</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">لإنتاج خريطة مستويات مخاطر العواصف الغبارية على الطرق. وتوصلت نتائج الدراسة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">لوقوع الطرق التي تعاني من مخاطر شديدة جدًا، حيث تتجاوز نسبة خطر العواصف الغبارية</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">82٪ في المنطقة الشرقية وشرق منطقة الرياض، بمساحة 546512,8 كم 2 ، بنسبة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">28,05٪، ويقع بهذا النطاق 32349,55 كم بنسبة 15,49٪ من إجمالي الطرق. وتظهر</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الطرق التي تواجه مخاطر شديدة للعواصف الغبارية، حيث تتراوح نسبة خطر الغبار بين 82</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">- 62٪ شمال وجنوب المنطقة الشرقية وجنوب شرق الحدود الشمالية ووسط وجنوب منطقة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">الرياض وشرق نجران، بمساحة 204061 كم 2 ، بنسبة 10,47٪، وتبلغ الطرق الواقعة</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">ضمنها 36589,5 كم بنسبة 17,13٪ من إجمالي الطرق. ويقع ضمن المنطقة التي تتصف</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">بمخاطر معتدلة للغبار 45498,14 كم من الطرق بنسبة 21,79٪ من إجمالي أطوال الطرق،</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">وتقع بقية الطرق بمناطق تتصف بمخاطر ضعيفة وضعيفة جدًا للعواصف الغبارية. وبالتالي</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">ستساعد نتائج الدراسة صناع السياسات على اتخاذ مسارات العمل الصحيحة للتخفيف من الآثار</span></p> <p style="direction: rtl;"><span style="font-size: 0.875rem;">السلبية للعواصف الغبارية على حوادث الطرق خاصة في مواسم هبوب العواصف الغبارية.</span></p> أمينة الرحيلي Copyright (c) 2024 Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1419 Sat, 25 May 2024 00:00:00 +0000 الاستثمار المكاني للإشارات المرورية وصولاً إلى المدينة الذكية باستخدام نظم المعلومات الجغرافية https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1407 <p><em>. </em>تنظيم تدفق الحركة على الطرق أمر معقد في المدن الكبيرة، لذلك لا يكفي الاعتماد فقط على تخطيط الشبكة ومواقع الإشارات المرورية خاصة في زمن الثورة المعلوماتية متعددة المصادر، لذلك هدف البحث إلى دمج أنماط النقل واقتراح طريقة للاستثمار الاقتصادي المعرفي والمادي، للإشارات الضوئية المرورية كمنظم رئيس لتدفق الحركة على الطرق في المدن الذكية؛ والخروج بخريطة للمواقع الملائمة لهذا الاستثمار، باستخدام المنهج الاستقرائي التحليلي ومدخل تحليل النظم والتقنيات الجغرافية، وافادت نتائج البحث بإمكانية تخفيض تكلفة جمع بيانات الحركة على الطرق والتنبوء بسلوك المسافرين باستخدام المستشعرات والبيانات الضخمة الناتجة عن مستخدمي الطريق، والخروج بنموذج الملائمة المكانية للمواقع الحيوية للاستثمار الاقتصادي للإشارات المرورية، وأوصت باستثمار قدرات النماذج المكانية في حوكمة جمع البيانات وتأجير المواقع الحيوية في أنماط النقل الأخرى.</p> منال عبدالرحمن Copyright (c) 2024 Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1407 Wed, 15 May 2024 00:00:00 +0000 Landscape Architectural Scenarios for Creating Safe Open Spaces in Residential Streets to Enhance Children’s Active Play in a Saudi Arabian Metropolis https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1592 <p>This study generates several landscape architectural scenarios to create safe open spaces<br />that promote children’s active play in the residential streets of Jeddah, Saudi Arabia, a rapidly<br />growing city with inadequate provision of functional public open spaces per person. As a method,<br />we first introduced 17 landscape architecture (LA) students to best practices of healthy and livable<br />residential streets. We then instructed LA students to individually develop safe open space<br />scenarios to enhance children’s active play in a typical residential street in Jeddah, which resulted<br />in 17 scenarios. Next, we assessed students’ scenarios through six indicators to identify their<br />strengths and weaknesses. We found that most of the 17 scenarios achieved the highest strengths<br />in providing solutions for calming traffic, accommodating different play activities, and adopting<br />effective design treatments to physically separate the proposed open spaces from traffic. We also<br />found that the 17 scenarios are classified under four main design strategies: Building Over the<br />Street, Traffic Island Integration, Expanded Sidewalk Verges, and Temporary Street Function<br />Change. With their 17 interpreted landscape architectural scenarios, the four main design<br />strategies can inform other cities with similar urban aspects and provide the health benefits of<br />such an open space. The strategies highlight several new management issues, such as new open<br />space locations, approvals of nearby neighbors, access to private garages, the current on-street<br />parking strategy, and capital and operational financing. Further research is required to investigate<br />the effectiveness of the developed scenarios in making children physically active.</p> Nawaf Alhajaj Copyright (c) 2024 Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1592 Sat, 25 May 2024 00:00:00 +0000 An Urban Thermal Vulnerability Mapping for Climate Mitigation: A Case from a Coastal Megacity in Saudi Arabia https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1135 <p>Rapid urban expansion is considerably affecting urban surface properties through the<br />substitution of natural landscapes with impervious surface areas. These alterations considerably<br />affect the thermal properties of urban landscapes and increase urban heat island (UHI) intensity<br />and thermal vulnerability; therefore, mapping the thermal vulnerability to mitigate public health<br />concerns is essential. In this study, we mapped the thermal vulnerability of the Jeddah megacity in<br />Saudi Arabia by using principal component analysis (PCA) and a fuzzy analytical hierarchy<br />process (fuzzy-AHP) model. We also conducted correlation and regression anal-yses to<br />understand the relationships and impacts of the remote-sensing indices on thermal vulnerability.<br />The results showed that from 2000 to 2020, built-up land, water bodies, and open land increased<br />by approxi-mately 50%, 4.46%, and 14.11%, respectively. We found that the south-eastern parts<br />of the city were highly vulnerable according to the thermal vulnerability map. In both models,<br />73.64% (PCA-based model) and 57.29% (fuzzy-AHP-based model) of the city were characterized<br />as thermally vulnerable zones. In our correlation results, we showed that ecological parameters,<br />such as the normalized difference vegetation (NDVI) and moisture indices (NDMI), as well as<br />wetness, had negative correlations with urban thermal vulnerability, while the correlations for<br />land surface temperature (LST) and the urban thermal field variance index (UTFVI) were<br />positive. Thus, in this study, we constructed an effective framework for climate mitigation<br />strategies that can be used to reduce urban thermal or heat vulnerability.</p> Ahmad Maghrabi Copyright (c) 2024 Journal of King Abdulaziz University: Environmental Design Sciences https://journals.kau.edu.sa/index.php/JEDS/article/view/1135 Mon, 20 May 2024 00:00:00 +0000